Rabu, 14 Oktober 2009

Doa penutup majlis muzakarah kecemerlangan

Ya Allah bagi-Mu puja dan puji ,Engkaulah Penguasa Langit dan bumi serta pebendaharaan antara kedua-duanya .

 

Ya Allah kami merafakkan kesyukuran di atas keizinan-Mu untuk kami dapat menyempurnakan majlis muzakarah  pada pagi yang berbahagia ini . Kami juga bersyukur kerana Engkau ya Allah kerana mengizinkan kami menghadirkan diri dalam keadaan  emosi dan roh kami dalam keadaan tenang  sehingga dapat melaksanakan program  ini dengan jayanya.

 

Ya Allah Bagi-Mu segala puji dan puja  dan puji pancaran cahaya langit dan bumi,Kurniakanlah kami lisan yang lembut basah ,mengingati dan menyebut nama-Mu , hati yang penuh segar mensyukuri nikmat-Mu serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintah-Mu.

 

Ya Munzilar Rahmat wa Ya Fatihal Barakat ,

 

Kembangkanlah lembayung  rahmat-Mu kepada kami , ibu bapa kami , keluarga dan anak-anak kami , guru-guru kami  , sahabat-sahabat seperjuangan kami .

 

 

Ya Allah

Tika dan saat ini kami hulurkan tangan kehambaan yang penuh dengan noda dan dosa serta tangan penuh dengan pengharapan ,Sesungguhnya diri kami ini ya Allah banyak melakukan  dosa dan maksiat samada zahir dan batin, maka kami ini teramat sangat memerlukan keampunanmu terhadap  dosa-dosa kami ;

 

Sesungguhnya kami lemah dalam sendirian , maka kuatkanlah kami dengan persatuan dan jamaah ;

Sesungguhnya kesabaran kami sentiasa diuji , maka kurniakanlah kami  kesabaran yang tinggi tanpa batas seumpama kesabaran Nabi-nabi Ulul’azmi ;

Ya Allah,

Kami amat jahil dalam memberi pendidikan kepada murid-murid kami dan anak-anak kami,kurniakanlah kami ilmu untuk mendidik murid-murid dan anak-anak kami.Jika terdapat dikalangan pelajar ini yang keras hati dan terpesong dari akhlak Islam ,kembalikan mereka kejalan kebaikan dan akhlak mulia.permudahkan kami menitiskan ilmu kepada mereka dan permudahkan mereka menerima ilmu dimana sahaja mereka berada.

 

Ya Allah,

Jauhkan mereka daripada anasir-anasir yang tidak sihat seperti melanggar disiplin sekolah, merokok,menghisap dadah,mendedahkan aurat,menjadi kutu jalan,melepak,lalai dengan hiburan seperti remaja zaman sekarang,banyak tidur dan sedikit mengingati Allah,mengikut nafsu dan syaitan, berzina,minum arak dan berbagai lagi anasir-anasir terkutuk ya Allah.jadikan mereka golongan yang minat kepada agama,minat kepada Al-Quran dan ilmu-ilmu agama,jangan jadikan mereka ya Allah, golongan yang meminati hiburan dan nyanyian sehingga mengatasi minat mereka terhadap kitabmu al-Quran.

 

Ya Allah,

Berkatilah anak-anak kami dan zuriat kami ,peliharalah mereka dan kurniakan mereka rezeki yang baik,berikan taufiq kepada mereka untuk taat kepadamu,dan kurniakan mereka boleh berbakti kepada kami dewasa nanti.Jauhilah mereka dari sifat malas kerana pemalas selamanya tidak akan berjaya dalam hidup dan terhalang dari Allah dan juga penyesalan akan selalu menimpa golongan yang malas.

 

 Sesungguhnya Engkau tahu segala hajat dan lintasan hati kami , maka dengan segala rahman dan rahim-Mu dan luasnya ilmu-Mu penuhilah hajat kami dalam kehidupan ini . WALHAMDULILLAHIRABBILALAMIN.

 

   

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan