Ahad, 6 September 2009

Zakat Fitrah,kenapa ada dua kadar harga ?

Perkataan Fitrah membawa makna kejadian,diri dan badan.Bila kita sebut zakat fitrah maknanya zakat diri atau zakat badan yakni bertujuan membersihkan diri kita dari dosa-dosa dan menampung kekurangan yang berlaku semasa berpuasa.
Syarat-syarat wajibnya ada empat:
1. Islam 2. Merdeka 3. Ada belanja yang lebih pada hari raya dan malam raya untuk diri dan tanggungannya 4.Seseorang itu hidup pada sejuzuk bulan Ramadan dan Syawal walau sekejap.
Hendaklah dikeluarkan zakat dari makanan asasi yang kita makan seperti di negara kita Malaysia keluarkan dengan beras.Mengikut mazhab Hanafi harus dikeluarkan dengan nilaian wang seperti kita bertaqlid sekarang ini.Adapun kadar zakat fitrah ditetapkan iaitu segantang baghdadi atau bersamaan 2 kilo 250 gram.
Dinyatakan didalam kitab Idaman Penuntut adalah tidak sah orang yang memakan beras yang mahal mengeluarkan fitrah daripada beras yang murah harganya.Ini bermakna seseorang yang makan beras yang mahal dia wajib mengeluarkan zakat dari jenis beras yang dia makan atau nilai beras tersebut.dari segi logik aqal kita pun boleh fikir sepatutnya kita bersedeqah dengan barang yang lebih baik,takkan kita nak keluarkan zakat dengan barang yang lebih rendah kualitinya lebih-lebih lagi dalam bab makanan.kalau ada orang berbuat demikian maknanya dia orang yang tidak bersyukur kepada Allah dan orang yang berkira dalam menunaikan hak Allah.
Adapun zakat yang ditetapkan di Johor iaitu dikategorikan kepada dua harga rm 5.00 dan rm 7.50 itu merujuk kepada apa yang disebut dalam kitab Idaman Penuntut tadi. Persoalan kenapa sebelum ini tidak berlaku? sebenarnya pihak berkuasa Agama berhak menetapkan demikian mengikut situasi ekonomi semasa.Pada tahun ini berlaku krisis ekonomi yang menyebabkan berlaku perbezaan ketara antara golongan yang menggunakan beras yang murah dan mahal. maka ditetapkanlah dua kategori nilaian zakat Fitrah.Berkemungkinan pada masa akan datang akan ditetapkan satu kategori harga sahaja.
Tinggal satu persoalan bila kita mengeluarkan zakat fitrah dengan duit adakah wajib kita niat bertaqlid kepada mazhab hanafi.Dalam masalah ini kita perlu merujuk kepada Kaedah "Orang awam tidak ada mazhab bagi mereka" .Bila amalan mereka menepati mana-mana mazhab maka sahlah amalannya. maknanya jika mereka tidak berniat taqlid sekalipun adalah sah zakat mereka. Allah yang memberi petunjuk kejalan yang benar.wallahuaklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan