Isnin, 24 Ogos 2009

Perhatikan anakmu..


Islam telah menetapkan ganjaran kepada orang menunaikan puasa Ramadan.Allah akan membalas dengan memberi ganjaran tidak terhingga kepada muslim yang beristiqamah merealisasikan ibadah mulia ini.Pintu syurga yang bernama Al-Rayyan disediakan kepada muslim yang konsistenmenghayati ramadan.Pemberian ganjaran daripada Allah perlu dijadika i'tibar kepada kita didalam pendidikan anak-anak kita.Anak-anak generasi kita perlu dididik mentaati perintah allah didalam bulan mulia ini.Setiap mukmin dipertanggungjawabkan untuk mendidik dan mengasuh anak-anak untuk merealisasikan ibadat puasa ini.Tidak boleh dibiarkan mereka mengabaikan perintah Allah.. Didalam usaha kita mencapai matlamat ini munkin kaedah memberi ganjaran boleh digunapakai untuk membentuk generasi Rabbani.Munkin kita boleh menjanjikan kepada anak-anak begini ; Nak ! kalau kamu boleh menunaikan puasa penuh pada hari ini ayah akan beri kamu duit atau hadiah dan sebagainya,kalau kamu boleh solat ayah akan bagi kamu sekian... sekian hadiah.cuma kita perlu berpesan kepada anak mesti ikhlas dan tidak menipu.Begitulah kaedah Islam dalam mendidik anak-anak .Hakikatnya kita hari ini kurang memberi motivasi kepada anak untuk melakukan kebaikan,kita kurang memberi dorongan dan bimbingan, kita kurang ambil berat soal agama anak-anak . Manusia, mutaakhir ini lebih suka memberi ganjaran kepada anak bila mereka pandai menyanyi dan berkaroake, mereka mendapat ganjaran bila lulus matematik,sains dan bahasa Inggeris dengan baik tetapi tidak kisah kalau anak tidak puasa, solat dan tidak boleh membaca Al-Quran,ibubapa tak kisah bila anak tidak menutup aurat dengan sempurna padahal itu perintah Allah. Akhirnya akan lahirlah anak-anak yang pincang dan berat sebelah iaitu cenderung kepada dunia semata-semata tidak kisah soal adab,akhlak dan agama.Mereka tidak sedih bila tidak lulus agama,tetapi mereka amat kesal dan dan sedih bila tidak lulus subjek akademik. Ustaz rasa kita perlu mewujudkan keseimbangan antara kedua-dua ini.Kita perlu mengambil berat soal-soal akademik anak-anak dan tetapi kita tidak boleh sama sekali mengabaikan ilmu dan amalan agama anak-anak.Kita mesti memastikan anak kita berpuasa,solat,menutup aurat, mahir Al-Quran,berbakti kepada ibu bapa dan semua tuntutan-tuntutan agama.



Sabda Rasulullah: Perintahlah anak-anak kamu bersolat(dikiaskan dengan perintah yang lain)ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukul mereka (sekadar untuk mendidik) sekiranya umur mereka mencecah sepuluh tahun)..



Mudah-mudahan kita dapat melahirkan generasi yang cintakan Islam, beramal sepenuhnya dengan Islam dan berusaha menyebarkan dakwahnya...

1 ulasan: