Ahad, 23 Ogos 2009

Peluang keemasan,jangan dilepaskan....

Bulan Ramadan mempunyai begitu banyak kelebihan. Secara ringkasnya ustaz nyatakan disini :
1. Diturunkan Al-Quran yang menjadi pegangan umat islam sepanjang zaman. begitu juga mengikut ulama Islam kitab-kitab lain seperti Zabur,Taurat dan juga diturunkan pada bulan Ramadan.
2.Pintu rahmat dibuka dan pintu neraka ditutup. Sabda Rasulullah: Apabila tiba Bulan Ramadan segala pintu rahmat dibuka ,pintu neraka ditutup dan diikat segala Syaitan.
3. Umrah pada bulan Ramadan menyamai haji bersama nabi. Ini berdasarkan hadis sahih riwayat Bukhari : Umrah pada bulan Ramadan kelebihannya menyamai mengerjakan haji bersamaku.
4. Menghapuskan dosa . Sabda Rasulullah s.a.w : Solat lima waktu ,solat dari jumaat ke Jumaat dan puasa dari Ramadan ke Ramadan menghapuskan dosa antara 2 tempoh itu apabila meninggalkan dosa besar. (riwayat Muslam)
5. Dibebaskan dari seksa neraka .
6. Rahsia setahun berpuasa. Sabda nabi ; Sekiranya umatku mengetahui kelebihan yang ada pada bulan ramadan pasti umatku mengharapkan setahun penuh menjadi Ramadan.
7. Semua syaitan dibelenggu. Maksudnya apabila seseorang itu berpuasa, Allah menolongnya daripada gangguan syaitan.Syaitan terhalang daripada menipu anak adam kerana nafsu yang menjadi tunggangan syaitan disekat oleh puasa. Oleh itu syaitan terbelenggu kerana diikat kemahuan nafsu jahat yang terhalang.Ini adalah penafsiran setengah ulama'.
8. Terdapat kelebihan malam lailatul Qadar.Yang ini Ustaz akan huraikan dengan lebih lanjut pada masa yang sesuai.
Marilah kita berusaha merebut peluang keemasan ini .Rugi kalau tak rebut....Selamat berbuka puasa..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan