Ahad, 23 Ogos 2009

Awasi lidahmu !

Umat Islam dituntut untuk menjaga lidah sepanjang masa khususnya pada bulan Ramadan.Kesempurnaan puasa terletak sejauh mana kita mampu menjaga dan mengawal lidah kita. Lidah adalah anggota yang kecil rupabentuknya namun besar dosanya jika terlanjur kata.Orang yang boleh menjaga lidah dijamin oleh Nabi kita dengan syurga .
Sabda rasulullah saw : Sesiapa yang boleh menjamin anggota diantara dua mulut dan antara dua pahanya aku menjamin dia syurga.
Berdasarkan kitab Mukhtasar Minhajul Qasidin .Pengarangnya Ibnu Qudamah Al-Maqdisi R.H menyenaraikan beberapa bencana lidah :
1. Bercakap perkara yang tidak ada kepentingan atau sia-sia.
2. Bercakap perkara-perkara batil seperti hiburan yang melalaikan dan majlis-majlis berunsur maksiat .
3. Banyak berbicara dan memaksa diri dengan kata-kata bersajak yang melahirkan rasa riak dan merasa hebat berbahasa.
4. Melontarkan kata-kata keji ,suka mencela dan mengumpat.
5. Banyak bergurau senda kecuali yang sedikit tetapi bergurau secara benar.
6. Mengejek dan mengolok-olok orang lain.
7. Membocorkan rahsia,melanggar janji dan berdusta kecuali yang diharuskan.
8. Ghibah -Diumpamakan oleh seperti pemakan bangkai.
9. mengadu domba - sabda rasulullah saw: Tidak masuk syurga orang yang mengadu domba.
10.Empunya dua lidah bila berhadapan dengan dua orang yang berbeza.Nabi menyatakan orang yang paling jahat ialah empunya dua lidah atau kita panggil (lidah bercabang)
11. Melontarkan kata-kata pujian kerana ia boleh menimbulkan riak dan ujub melainkan diyakini orang yang dipuji tidak timbul ujub dan riak seperti Nabi memuji sahabat.
12. Kesalahan dalam menjelaskan maksud perkataan yang berkaitan dengan agama terutamanya berkaitan dengan sifat Allah. Tidak terlepas darinya kecuali ulama .Sesiapa yang kurang ilmu bahasa dan fasahahnya tidak terlepas dari kesalahan ini tetapi diampunkan Allah kerana kejahilannya.
13. Pertanyaan orang awam tentang sifat-sifat Allah dan kalamnya berkenaan sesuatu yang rumit dan mendalam . Yang seharusnya mereka lakukan adalah beriman dengan kandungan Al-Quran sepenuhnya dan menyibukkan diri dengan ibadah.
Demikianlah tuan-tuan, banyaknya bencana lidah yang perlu dihindarkan. kita mesti berhati-hati supaya tidak terjerumus dalam bencana yang merbahaya kepada iman seseorang.
Allah Maha Mengetahui .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan