Khamis, 27 Ogos 2009

Orang mukmin menjaga pandangan


Diantara tuntutan Ramadan ialah kita sentiasa menjaga pandangan mata dari perkara haram atau sia-sia.Orang mukmin yang boleh menjaga matanya akan dikurniakan oleh Allah kelazatan beribadat.Berikut huraian lanjut berkaitan tajuk ini.Ustaz harapkan huraian ini sedikit sebanyak memberi manfaat kepada kita bersama.


Pandangan sia-sia bermaksud melihat kepada sesuatu yang tidak berfaedah atau kepada perkara haram seperti aurat lelaki atau wanita yang bukan mahram.Pandangan sia-sia berlawanan dengan menahan pandangan.Larangan ini jika ditinjau dari sudut hikmahnya ialah bertujuan menjaga dan memelihara kemaluan dari perzinaan dan maksiat berkaitan kemaluan demi menjaga kehormatan dan keturunan manusia.Pandangan mata adalah pintu terbesar yang menyebabkan rosaknya hati manusia dan kurangnya iman mereka.
Firman Allah Taala: Katakankah kepada lelaki yang beriman agar mereka menjaga pandangan dan memelihara kemaluan kerana demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang mereka perbuat.
( Surah Al-Nur ayat 30)
Demikian juga golongan wanita mesti menjaga pandangan mereka juga kerana terdapat arahan Allah kepada mereka secara khusus agar menjaga pandangan mata mereka.

KESAN-KESAN PANDANGAN SIA-SIA
1. Pandangan sia-sia terhitung sebagai dosa atau maksiat yang menyalahi perintah Allah.Kerugian besarlah mereka yang mencuaikan perintah Allah dan memandang remeh larangannya.
2. Ianya memporakperandakan hati manusia dan menjauhkan dari Allah sedangkan tidak ada kemudaratan terbesar selain daripada melanggar larangan Allah. Ianya hanya akan mewujudkan kerenggangan hubungan dengan Allah.Manakala orang yang menahan pandangan akan mencapai dan menggapai kedekatan hubungan dengan Allah.
3.Pandangan sia-sia akan mengakibatkan kesedihan dan merasai kelemahan jiwa.Manakala menahan pandangan akan mewarisi kekuatan hati dan kelapangannya.
4. Menghasilkan kegelapan dalam hati yang menatijahkan pelbagai kejahatan dan keburukan seperti bidaah,kesesatan,mengikut nafsu,berpaling dari kebahagiaan,mendekati sebab-sebab kecelakaan.Ini berlaku kerana apabila nur tidak ada dalam hati maka hati akan menjadi buta.Buta disini bukan buta mata tetapi buta dari melihat kebenaran.Sebaliknya apabila kita menahan pandangan hati akan bercahaya yang akan memperlihatkan tandanya pada wajah dan anggota.Apabila hati bercahaya maka akan datanglah kebaikan dari segenap penjuru.
5. Pandangan sia-sia mengakibatkan kerasnya hati manusia dan menutup pintu ilmu.Manakala menjaga pandangan akan menyebabkan hati ada “nur” memudahkan proses menerima ilmu kerana ilmu itu cahaya yang tidak akan masuk dalam hati yang gelap dengan sebab maksiat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan