Disini ustaz ingin menerangkan tentang topik mengumpat. Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain. Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya.
Rasulullah menjelaskan mengenai mengumpat dalam sabdanya, bermaksud, " Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim).
Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, ia disamakan seperti memakan bangkai saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri. Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa.
Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua. Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya.
Sabda Rasulullah s.a.w : "Wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum Muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaiban. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaiban, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud).
Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala. Sabda Rasulullah bermaksud : " Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.
Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhanku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allah menjawab: "Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui". Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis di akhirat nanti.
Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyak zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat. Islam menganjurkan beberapa kaedah untuk menghindarkan diri kita daripada terjerumus ke dalam budaya hidup suka mengumpat ini. Antaranya ialah:
• Jika kita mengingati bahawa apabila kita mengumpat, kita akan diumpat balik, sudah tentu kita tidak akan mengumpat. Elakkan berbuat jahat kepada orang yang tidak berbuat jahat kepada kita.
• Manusia perlu memenuhi keperluan intelek seperti mencari ilmu, berfikir, memerhati, menanggapi dan membuat spekulasi. Maka, orang yang melakukan sebaliknya bererti tidak memenuhi keperluan intelek. Tidakkah bererti apabila kita mengumpat bermakna jiwa kita jahat? Luar nampak cantik, tetapi di dalam sudah busuk dan berulat.
• Ingat dosa. Larangan Islam terhadap perbuatan mengumpat sudah cukup untuk memotivasikan diri setiap individu. Tidak ada manusia normal sanggup memakan bangkai seseorang.
MENGUMPAT YANG DIHARUSKAN
Di dalam kitabnya yang berjudul ‘Nuzhatul Muttaqin’ syarah kepada kitab hadis yang masyhur ‘Riyadhus Sholihin’ mengenai siapa yang diharuskan mengumpat, pada asalnya mengumpat adalah haram akan tetapi diharuskan dalam keadaan keadaan tertentu. Dinyatakan oleh beliau diharuskan kepada enam golongan iaitu:
1. Mengadu kezaliman: Diharuskan kepada orang yang dizalimi mengadu kezaliman kepada qadi atau seumpamanya iaitu orang yang mempunyai kekuatan untuk menangani kes tersebut. Contohnya mengadu kepada hakim bahawa dia telah dizalimi oleh polan bin polan.
2. Meminta pertolongan untuk mencegah kemungkaran: Mengadu kepada orang yang mampu untuk mencegah kemungkaran tersebut.contohnya mengadu kepada bapa atau keluarga pelaku maksiat agar keluarganya dapat menasihati serta mencecahnya dari terus melakukannya.
3. Meminta fatwa: Diharuskan bagi orang yang ingin menanyakan fatwa mnceritakan apa yang berlaku bagi membolehkan mufti mengeluarkan hukum yang bertepatan dengan apa yang dikehendakinya.
4. Memberi peringatan kepada Muslimin serta menasihati mereka.
5. Orang yang terang terang melakukan maksiat: Dibolehkan mengumpat ke atas mereka ini bagi menyedarkan kesalahan mereka. Sebagai contoh mereka berjudi atau minum arak di jalanan, dibolehkan mengumpat atau mengata mengenai hal mereka.
6. Pengenalan kepada seseorang insan yang mana tidak dikenali orang tersebut kecuali dengan gelaran: Contohnya polan bin polan tidak dikenali di tempat asalnya kecuali dengan gelaran tertentu, maka dibolehkan.
Rasulullah menjelaskan mengenai mengumpat dalam sabdanya, bermaksud, " Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim).
Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, ia disamakan seperti memakan bangkai saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri. Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa.
Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua. Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya.
Sabda Rasulullah s.a.w : "Wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum Muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaiban. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaiban, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud).
Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala. Sabda Rasulullah bermaksud : " Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.
Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhanku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allah menjawab: "Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui". Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis di akhirat nanti.
Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyak zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat. Islam menganjurkan beberapa kaedah untuk menghindarkan diri kita daripada terjerumus ke dalam budaya hidup suka mengumpat ini. Antaranya ialah:
• Jika kita mengingati bahawa apabila kita mengumpat, kita akan diumpat balik, sudah tentu kita tidak akan mengumpat. Elakkan berbuat jahat kepada orang yang tidak berbuat jahat kepada kita.
• Manusia perlu memenuhi keperluan intelek seperti mencari ilmu, berfikir, memerhati, menanggapi dan membuat spekulasi. Maka, orang yang melakukan sebaliknya bererti tidak memenuhi keperluan intelek. Tidakkah bererti apabila kita mengumpat bermakna jiwa kita jahat? Luar nampak cantik, tetapi di dalam sudah busuk dan berulat.
• Ingat dosa. Larangan Islam terhadap perbuatan mengumpat sudah cukup untuk memotivasikan diri setiap individu. Tidak ada manusia normal sanggup memakan bangkai seseorang.
MENGUMPAT YANG DIHARUSKAN
Di dalam kitabnya yang berjudul ‘Nuzhatul Muttaqin’ syarah kepada kitab hadis yang masyhur ‘Riyadhus Sholihin’ mengenai siapa yang diharuskan mengumpat, pada asalnya mengumpat adalah haram akan tetapi diharuskan dalam keadaan keadaan tertentu. Dinyatakan oleh beliau diharuskan kepada enam golongan iaitu:
1. Mengadu kezaliman: Diharuskan kepada orang yang dizalimi mengadu kezaliman kepada qadi atau seumpamanya iaitu orang yang mempunyai kekuatan untuk menangani kes tersebut. Contohnya mengadu kepada hakim bahawa dia telah dizalimi oleh polan bin polan.
2. Meminta pertolongan untuk mencegah kemungkaran: Mengadu kepada orang yang mampu untuk mencegah kemungkaran tersebut.contohnya mengadu kepada bapa atau keluarga pelaku maksiat agar keluarganya dapat menasihati serta mencecahnya dari terus melakukannya.
3. Meminta fatwa: Diharuskan bagi orang yang ingin menanyakan fatwa mnceritakan apa yang berlaku bagi membolehkan mufti mengeluarkan hukum yang bertepatan dengan apa yang dikehendakinya.
4. Memberi peringatan kepada Muslimin serta menasihati mereka.
5. Orang yang terang terang melakukan maksiat: Dibolehkan mengumpat ke atas mereka ini bagi menyedarkan kesalahan mereka. Sebagai contoh mereka berjudi atau minum arak di jalanan, dibolehkan mengumpat atau mengata mengenai hal mereka.
6. Pengenalan kepada seseorang insan yang mana tidak dikenali orang tersebut kecuali dengan gelaran: Contohnya polan bin polan tidak dikenali di tempat asalnya kecuali dengan gelaran tertentu, maka dibolehkan.
SEBAB BERLAKU PERBUATAN MENGUMPAT
1. Bertujuan meredakan kemarahan. Apabila seseorang melakukan perkara yang menimbulkan kemarahan kepada seseorang yang lain maka dia akan cuba meredakan kemarahannya dengan mengumpat orang yang menimbulkan kemarahan itu.Dengan itu dia akan merasa lega kerana telah melepaskan geramnya.
2. Mengumpat boleh berlaku kerana mengiakan kawan dan teman untuk mencari keredaannya.Seseorang akan merasakan seandainya dia tidak mengiakan maka munkin akan menimbulkan perasaan kurang senang dihati kawannya itu dan munkin akan mengakibatkan putus hubungan antara keduanya.Maka ia mengira mengumpat itu adalah demi menjaga hati kawan sahaja.
3.Keinginan untuk mengangkat diri sendiri mengatasi orang lain dengan kaedah dan cara memperlekehkan orang lain seperti dia berkata: Orang itu rendah ilmunya,kefahamannya terbatas, akhlaknya buruk dan sebagainya.Padahal ungkapan ini diucapkan bertujuan untuk memuji diri sendiri seolah-olah dia berkata lihatlah kepada diri saya tidak sepertinya.
4. Sengaja memperolok-olokkan orang lain dalam bentuk gurauan sahaja seperti mengajuk perbuatan-perbuatan tertentu seseorang yang membuat orang ketawa.Maka ini termasuk mengumpat yang diharamkan oleh Allah.
1. Bertujuan meredakan kemarahan. Apabila seseorang melakukan perkara yang menimbulkan kemarahan kepada seseorang yang lain maka dia akan cuba meredakan kemarahannya dengan mengumpat orang yang menimbulkan kemarahan itu.Dengan itu dia akan merasa lega kerana telah melepaskan geramnya.
2. Mengumpat boleh berlaku kerana mengiakan kawan dan teman untuk mencari keredaannya.Seseorang akan merasakan seandainya dia tidak mengiakan maka munkin akan menimbulkan perasaan kurang senang dihati kawannya itu dan munkin akan mengakibatkan putus hubungan antara keduanya.Maka ia mengira mengumpat itu adalah demi menjaga hati kawan sahaja.
3.Keinginan untuk mengangkat diri sendiri mengatasi orang lain dengan kaedah dan cara memperlekehkan orang lain seperti dia berkata: Orang itu rendah ilmunya,kefahamannya terbatas, akhlaknya buruk dan sebagainya.Padahal ungkapan ini diucapkan bertujuan untuk memuji diri sendiri seolah-olah dia berkata lihatlah kepada diri saya tidak sepertinya.
4. Sengaja memperolok-olokkan orang lain dalam bentuk gurauan sahaja seperti mengajuk perbuatan-perbuatan tertentu seseorang yang membuat orang ketawa.Maka ini termasuk mengumpat yang diharamkan oleh Allah.
RAWATAN PENYAKIT MENGUMPAT
1.Orang yang suka mengumpat mestilah sedar bahawa mereka terdedah kepada kemurkaan Allah. Apabila dia mengumpat dia perlu sedar bahawa amalannya akan berpindah kepada mangsa umpatnya. Setelah habis kebajikannya dianugerahkan kepada mangsa umpatan itu maka kejahatannya pula akan diambil oleh pengumpat.Ini menampakkan beratnya bahana mengumpat.
2. Sepatutnya orang yang mengumpat, bila timbul keinginan untuk mengumpat maka dia perlu mengingati keaiban dan kekurangan dirinya terlebih dahulu dan berusaha merawatnya sebaik munkin. Dia perlu merasa malu keaibannya didedahkan.Maka dengan itu dia berusaha untuk tidak menyebut keburukan orang lain. Oleh itu ingatkan faktor pendorong kepada mengumpat seterusnya berusaha mengatasinya.
1.Orang yang suka mengumpat mestilah sedar bahawa mereka terdedah kepada kemurkaan Allah. Apabila dia mengumpat dia perlu sedar bahawa amalannya akan berpindah kepada mangsa umpatnya. Setelah habis kebajikannya dianugerahkan kepada mangsa umpatan itu maka kejahatannya pula akan diambil oleh pengumpat.Ini menampakkan beratnya bahana mengumpat.
2. Sepatutnya orang yang mengumpat, bila timbul keinginan untuk mengumpat maka dia perlu mengingati keaiban dan kekurangan dirinya terlebih dahulu dan berusaha merawatnya sebaik munkin. Dia perlu merasa malu keaibannya didedahkan.Maka dengan itu dia berusaha untuk tidak menyebut keburukan orang lain. Oleh itu ingatkan faktor pendorong kepada mengumpat seterusnya berusaha mengatasinya.
KAFFARAH MENGUMPAT
Orang mengumpat melakukan 2 kesalahan :
1. Melanggar larangan Allah kerana Allah melarang mengumpat dengan nas Al-Quran.Maka kifaratnya ialah taubat dan menunjukkan penyesalan.
2. mencemar kehormatan makhluk Allah.Jika umpatan itu sampai kepada mangsa maka wajib meminta kemaafan dari orang itu dan menunjukkkan penyesalan dihadapannya. jika umpatan itu tidak sampai mangsa maka beristighfarlah untuknya dan memujinya dihadapannya dan orang yang dengar umpatan itu.
Mudah-mudahan kita dapat menghayati artikel ini.tq
BalasPadam