Isnin, 31 Ogos 2009

Kemerdekaan sebenar

Kemerdekaan sesuatu yang didamkan oleh semua manusia kerana ia bererti kebebasan dan kemerdekaan dari penderitaan dan kezaliman orang lain kepada kita.Kemerdekaan sememangnya dituntut oleh Islam.Nabi pernah berdoa memohon kepada Allah agar dijauhkan daripada penindasan orang lain.

Didalam Islam, pada satu masa dulu ,ada sistem perhambaan dan Islam menjanjikan diberi ganjaran besar kepada orang yang berkorban untuk membebaskan hamba.Pembebasan hamba ini memberikan signifikan yang besar menjurus untuk memberi erti agar umat memahami bahawa betapa pentingnya kemerdekaan bagi seseorang manusia.

Kemerdekaan perlu difahami dari perspektif Islam, barulah ia sempurna kefahaman itu.Kemerdekaan memberi maksud kebebasan manusia dari perhambaan sesama manusia atau makhluk dan terus memperhambakan diri kepada Allah dengan bertaqwa kepadanya sebenar-benarnya.Kemerdekaan bukan setakat mengibarkan jalur gemilang tanpa memahami apa-apa erti kemerdekaan.Kemerdekaan memberi makna kita bebas dari cengkaman musuh samada manusia atau syaitan dan nafsu .

Tidak ada makna kemerdekaan jika kita masih diselubungi jerebu shahwat yang tidak dapat dikawal,atau dihujani masalah-masalah jenayah,masalah dadah,masalah rempit,rogol,rompakan,ragut,pembunuhan dan masalah-masalah sosial yang lain.kemungkinan masalah sosial ini dizaman penjajah pun tidak berlaku .Kenapa dizaman kemerdekaan berlaku ? Lalu apa erti kemerdekaan ? Kemerdekaan seharusnya menjadi pemankin kepada pembentukan biah atau suasana yang lebih baik daripada zaman penjajah.memang benar dari perspektif pembangunan keadaan sekarang lebih baik tetapi pembangunan tidak harus dilihat dari sisi fizikal sahaja.Apa erti bangunan mencakar langit tetapi pembangunan akhlak dan kemanusiaan menjunam teruk.

Rasulullah saw memerdekakan kota Mekkah daripada bangsanya dan saudara maranya sendiri menjurus kearah suasana yang lebih baik,daripada biiah jahiliyyah kepada biiah Islam.Maka selepas dimerdekakan kota Makkah ,kota ini menuju kepada kepesatan pembangunan akhlak dan taqwa kepada Allah sehinggalah sekarang ini.Ini yang diasaskan oleh Rasulullah saw.Pembangunan fizikal juga tidak terabai dan terbiar.Maka untuk menjamin kemerdekaan ini terus signifikan kepada kita,maka umat ini mestilah ditarbiyyah dan dibimbing untuk memahami dan menghayati erti kemerdekaan supaya kemerdekaan kita tidak dikoyak rabakkan oleh golongan juhala'.

Kemerdekaan ini dinyatakan oleh Rasulullah di dalam hadis:

Lima perkara ciri iman jika kurang salah satu maka cacatlah imannya ;

1. Tunduk kepada perintah Allah

2. Redha terhadap apa sahaja taqdir Allah

3. Menyerahkan diri kepada Allah

4. Bertawakkal kepadanya

5. Bersabar ketika detik awal musibah.

Mudah-mudahan kita dapat menghayati erti kemerdekaan ,terutamanya di bulan Ramadan yang sarat dengan resepi membentuk kemerdekaan diri dan umat daripada nafsu dan syaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan