Jumaat, 21 Ogos 2009

Beberapa hukum tentang puasa

Soalan : Adakah sah puasa orang yang berjunub pada malam hari apabila dia tidak sempat mandi wajib pada paginya kecuali setelah masuk waktu subuh ?

Jawapan : Sah puasanya walaupun mandi tersebut dilakukan setelah masuk waktu subuh.Sama masalahnya seperti orang yang suci dari haid pada malamnya tetapi dia mandi selepas masuk subuh . Sah puasanya bahkan wajib seperti biasa. Wallahuaklam

soalan : Adakah boleh menggosok gigi semasa puasa dengan menggunakan ubat gigi?

jawapan: Harus gunakan ubat gigi tetapi mesti berhati-hati dikhuatiri ubat gigi tersebut masuk ke dalam perut yang akan membatalkan puasa kita.Seeloknya dielakkan pada masa puasa.

soalan : Adakah makruh mandi selepas gelincir matahari semasa kita berpuasa?

Jawapan : Tidak makruh jika niat kita untuk membersihkan badan selepas balik kerja untuk lebih selesa berbuka puasa dan membolehkan kita solat berjamaah.

Soalan: Bagaimana tuntutan solat jemaah waktu maghrib pada bulan ramadan?

Jawapan : Kebanyakan kita pada bulan Ramadan tidak mengambil berat tentang solat jamaah maghrib ,alasannya nak berbuka bersama ahli keluarga. Perkara ini tidak harus berlaku kepada umat islam kerana walaupun kita berpuasa namun tuntutan solat jamaah tetap seperti biasa. Jangan sampai berbuka puasa melalaikan kita dari solat.Sepatutnya pada bulan Ramadan masjid lagi diimarahkan bukan sunyi pada waktu maghrib.Sebaiknya masjid menetapkan masa iqamat maghrib. umpamanya 20 minit selepas azan akan didirikan solat jamaah . ini bertujuan untuk membolehkan ahli jamaah mengetahui masa solat dan sempat bergerak ke masjid.wallahuaklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan